Zuid Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Elisa Burger - WaarBenJij.nu Zuid Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Elisa Burger - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Elisa

29 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Alweer op de helft, de tijd gaat snel! Al staat voor m'n gevoel de tijd stil sinds we vertrokken zijn. Er schijnt van alles gaande te zijn met zwarte piet en een storm? Ik zit hier lekker zonder nieuws, heerlijk haha ;)

We zijn inmiddels meer dan twee weken in Port St Johs, volop bezig geweest met het vrijwilligerswerk in de crèche. Om daar te komen starten we om 9uur met een wandeling. We zijn Marrit, ik en Ori. Ook een vrijwilliger uit Israël. In het begin wisten we niet we niet echt wat voor soort persoon dit zou zijn, communiceren met hem liep soms wat stroef. Na een tijdje bleek hij echt super leuk te zijn en erg goede humor te hebben. De wandeling naar de crèche is prachtig. Het is een wandeling van een half uur, een wandeling kun je het eigenlijk niet noemen want de crèche is namelijk bovenop een berg dus klimmen is een beter woord. Ik hoopte dat de spierpijn na een paar dagen beter zou worden, helaas...
Er zijn twee leerkrachten en zo'n 70 jonge kinderen. De vrouwen zijn geen officiële leerkrachten, maar doen het wel erg goed! Ze houden echt van de kinderen, dat kun je zien. Ze weten echter weinig, ze zijn daarom ook zo blij dat we er zijn. We beseften het ons wel, maar helemaal toen Ori afscheid nam. Ze gaven voorbeelden van wat hij hen geleerd had qua les geven en eigenlijk was ik verbaasd, wist niet dat ze die dingen die voor ons zo simpel lijken zo erg waarderen.

We hebben een boek gemaakt voor de leerkracht, met les ideeën etc, vandaag is ie net af! Dit is iets wat we dus echt achter laten, zodat als we weg zijn ze er ook nog iets aan hebben. Verder geven we verschillende lessen op de crèche. De kinderen zijn zo ontzettend schattig en roepen meteen 'teacher teacher' als je binnen komt. Vooral de gitaar en 'head shoulders knee and toe' zijn erg populair. Deze week zullen we de leerkracht nog wat voorbeelden laten zien van de lessen uit ons boek.

Na de crèche 'chillen' we in het hostel en zijn we bezig met wat andere klusjes. Af en toe gaan we naar de supermarkt, wat ook een avontuur op zich is. Het is namelijk een uur lopen en je kunt met een taxi busje terug. Deze busjes zie je hier veel rijden en ze zitten behoorlijk vol! De eerste keer dat we dit deden werden we achterin het volle busje gepropt, prima plek en klaar voor vertrek. Na een tijdje wachten begonnen we ons af te vragen wanneer we weg zouden gaan. 'When are we leaving?'. 'Oooh, not yet, still waiting for 5 more persons'. WTF, waar wil je die hemelsnaam laten?! Uiteindelijk bleek het toch te passen en daar gingen we, toeristische route over de bergen en hobbelige weggetjes terug.

Amapondo, het hostel, is erg leuk. Ik slaap onder mijn roze klamboe paleisje echt héérlijk. Vorige week zijn we verhuist naar een andere kamer. Ze zeiden dat deze veel fijner zou zijn (in de eerste kamer geen rare dingen). Niet dus:
1; bij binnenkomst waren er veel hagedissen op de muur, oke.
2; 's avonds zat Marrit buiten lekker gitaar te spelen toen er opeens een mega krab UIT de kamer kwam lopen, hij zat dus al BINNEN, okéé.
3; toen ik al lekker lag, hoorde ik Marrit 'aaaarrhhh aaahhh' roepen, en dan gillend. Ik reageerde heel koel met de vraag 'wat nou weer?'. 'Een spin! Zo groot heb je m nog nooit gezien!'. Goeddddd, ik besloot het beest niet te willen zien, want dan slaap ik dus nooit meer. Ik heb onze held Ori geroepen en hij heeft het beest met enig geweld met een skateboard, wat Israëlische kreten, verwijderd uit ons nederige stulpje, OKE.

De sfeer is hier goed, al moesten we even wennen aan de mensen hier. De Afrikaanse tijd is hier duidelijk aanwezig, alles op z'n tijd. Ook drank en drugs hier erg belangrijk, dus dat maakt het contact maken, zonder onder invloed te zijn, soms wat lastiger.

Vorige week zijn we met Ori en een stel uit Durban naar de Magwa waterfalls geweest. De rit ernaartoe duurde iets langer dan 1,5 uur, omdat we verdwaald waren en af en toe moesten wachten op overstekende koeien :D Eenmaal daar was het echt adembenemend. We hebben geluncht met een prachtig uitzicht. Top dag!

Dan nu: we zouden donderdag vertrekken naar Coffee Bay. Zoals al heel vaak zijn de plannen weer gewijzigd. We blijven hier iets langer en vertrekken zondag naar Umzumbe. Hier hebben we een tweepersoons boomhut! Super cool! Dan gaan we woensdags naar Durban en vliegen we donderdags van Durban weer naar Kaapstad. Daar gaan we weer naar het hostel waar we in het begin geweest zijn, ook leuk, want dan zien we de mensen daar weer. Na een paar dagen daar ga ik dan naar een range met paarden en Marrit gaat dan werken in een township.
Nog genoeg leuke dingen in het vooruitzicht dus! :D

• 29 Oktober 2013 - 18:41

Jou Tante Antsje:

Lieve Elisa
    Wat fijn dat we jou zo kunnen volgen zou best wel een poosje in jou koffer mee reizen maar dan niet zo n spin tegenkomen.vanuit Lemmer wensen we je nog een heel mooie tijd daar in verwegistan.dikke tut Antsje &Johannes

• 29 Oktober 2013 - 18:52

Heit En Mem:

Hey stoer famke fan us miskien bist no letter dyn angst foar spinnen kwyt ! Tut fan us.

• 29 Oktober 2013 - 20:26

Anja En Beeb:

Lieve Elisa!!
    Mooi verhaal weer!! Geniet nog maar even want de tijd gaat zo snel!!
    Ik ben zeer benieuwd naar die boomhut! Spannend!!
    Foarsichtig derre en pas goed op diezelf!!
    Dikke tut van us!!!!

• 30 Oktober 2013 - 10:37

Betty:

Wat een coole verhalen heb je! Misschien een idee om jouw creche te laten adopteren door onze chreche in de Jordaan als een goed doel inzamelingsactie (spullen/geld) tzt? Als je nou wat mooie foto's maakt van de creche en kinderen, dan hebben we wat beeldmateriaal voor zo'n actie.
    Tut!

• 30 Oktober 2013 - 20:53

Elisa Burger:

Hey lieve familie! Leuk dat jullie reageren :D Ik hoop m'n spinnenangst inderdaad te overwinnen, ben alleen bang van niet haha.
    En dat kan een goed idee zijn Betty! Heb al genoeg mooie foto's!
    Ik zal goed op mezelf passen haha ;) tot snel!